Jednací řád Rady Středočeského kraje a komisí Rady Středočeského kraje

ČÁST PRVNÍ

Článek 1

Úvodní ustanovení

Jednací řád Rady Středočeského kraje (dále jen „Rada") a komisí Rady (dále jen „komise") upravuje podrobnosti přípravy a průběhu schůzí Rady a komisí, včetně způsobu hlasování a dalších záležitostí souvisejících s jednáním a rozhodováním těchto orgánů. Jednání Rady a komisí vychází ze zákona o krajích a řídí se tímto jednacím řádem.

ČÁST DRUHÁ

Jednací řád Rady

Článek 2

Příprava jednání

(1) Přípravu jednání schůze Rady organizuje hejtman Středočeského kraje (dále jen „hejtman") prostřednictvím Krajského úřadu Středočeského kraje (dále jen „Krajský úřad").

(2) Hejtman zejména:

  1. stanoví termín, dobu a místo a způsob jednání Rady,
  2. předloží program jednání všem osobám oprávněným účastnit se jednání Rady,
  3. přizve hosty k účasti na projednávaných bodech programu.

(3) Rada se schází k jednání zpravidla jednou týdně. Schůze Rady svolává hejtman. Jednacím dnem je čtvrtek, není-li hejtmanem stanoveno jinak. Schůze Rady jsou neveřejné.

Článek 3

Materiály

(1) Materiály určené pro schůzi Rady odevzdává předkladatel v elektronické podobě prostřednictvím programu GINIS USN.

(2) Pravidla přípravy a zpracování materiálů určených pro schůzi Rady upravuje interní předpis.

(3) Předkladatelem materiálu je:

  1. hejtman,
  2. člen Rady, či jím pověřený vedoucí odboru
  3. ředitel Krajského úřadu.

(4) Materiály pro jednání Rady musí být zpracovány tak, aby umožnily členům Rady řádně posoudit projednávanou problematiku a zaujmout stanovisko. Zpracovatel odpovídá za věcnou správnost předkládaného materiálu a jeho soulad s právními předpisy.

Článek 4

Účast na jednání

(1) Jednání Rady se účastní členové Rady, ředitel Krajského úřadu, vedoucí Odboru Kancelář hejtmana, stálí hosté Rady, tiskový mluvčí a zaměstnanci Krajského úřadu zajišťující technicko-organizační část schůze Rady.

(2) V případě potřeby může hejtman přizvat na jednání Rady k jednotlivým bodům programu zpracovatele nebo jiné osoby.

(3) Případnou neúčast na jednání jsou osoby uvedené v odst. 1 a 2 povinny hejtmanovi předem omluvit a odůvodnit.

Článek 5

Průběh jednání

(1) Jednání Rady předsedá a řídí hejtman a není-li přítomen, jím určený náměstek hejtmana.

(2) Při jednání se postupuje dle bodů Radou schváleného programu. V úvodu jednání jsou zvoleni dva ověřovatelé, jejichž odpovědností je stvrdit podpisem správnost zápisu, který bude o jednání Rady pořízen. 

(3) Rada může v průběhu jednání hlasováním sloučit rozpravu a hlasování ke dvěma nebo více bodům programu jednání, zpravidla mají-li obdobnou věcnou náplň (např. směny majetku, bezúplatné či úplatné převody/nabytí majetku).

Článek 6

Střet zájmů

(1) Nasvědčují-li skutečnosti tomu, že u člena Rady v souvislosti s předmětem jednání může dojít dle příslušných právních předpisů ke střetu zájmů, je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání Rady předsedajícímu. Předsedající udělí v průběhu projednávání příslušného bodu, nejpozději však před přistoupením k hlasování, tomuto členovi Rady v rozpravě slovo, aby mohl svůj poměr k projednávané věci a skutečnosti nasvědčující střetu zájmů přítomným oznámit.

(2) Vyplyne-li skutečnost nasvědčující střetu zájmů člena Rady s projednávaným bodem až v průběhu schůze Rady, je člen Rady povinen přihlásit se o slovo a oznámit tuto skutečnost nejpozději před přistoupením k hlasování.

(3) Oznámení o střetu zájmů je vždy součástí zápisu z jednání Rady.

Článek 7

Způsob hlasování

(1) Po ukončení projednávání daného bodu programu je přistoupeno k hlasování. Hlasování se provádí zvednutím ruky.

(2) V odůvodněných případech lze využít formu jednání prostřednictvím on-line videokonference nebo telekonference zajišťující přítomnost připojených členů Rady v reálném čase. Hlasování se provádí jednoznačným zřetelným prohlášením pro, proti, zdržel se.

Článek 8

Zápis

(1) O průběhu jednání schůze Rady se pořizuje zápis, který obsahuje tyto náležitosti:

  1. den a místo jednání,
  2. jméno a příjmení hejtmana,
  3. jméno a příjmení přítomných členů Rady,
  4. jméno a příjmení členů Rady, kteří nebyli přítomni,
  5. jméno a příjmení ostatních osob zúčastněných na jednání,
  6. kontrolu plnění přijatých usnesení Rady,
  7. schválený program schůze Rady,
  8. průběh a výsledek hlasování,
  9. přijatá usnesení,
  10.  učiněná oznámení o střetu zájmů,
  11.  další skutečnosti, o nichž v konkrétním případě Rada rozhodla, že budou součástí zápisu.

(2) Zápis podepisuje předsedající a dva ověřovatelé určení na začátku schůze Rady. 

(3) Zápis se vyhotovuje do 7 dnů po skončení schůze Rady a ve stejné lhůtě se rozesílá všem členům Rady a řediteli Krajského úřadu.

(4) Podepsaný zápis je uložen na Krajském úřadu. Výpis přijatých usnesení a Zápis z jednání zveřejní Krajský úřad na internetových stránkách Středočeského kraje nejpozději 7 dnů po skončení schůze Rady.

(5) O námitkách člena Rady proti zápisu rozhodne nejbližší schůze Rady. Pokud s námitkami vysloví Rada souhlas, budou uvedeny v zápisu ze schůze Rady, která o nich rozhodla.

Článek 9

Usnesení

(1) Usnesení je přijato, pokud pro něj hlasovala nadpoloviční většina všech členů Rady.

(2) Rada stanoví usnesením odpovědnost za splnění úkolu nebo uloží další úkoly členům Rady, svým komisím, řediteli Krajského úřadu nebo vedoucím odborů Krajského úřadu, nebo ředitelům příspěvkových organizací zřízených Středočeským krajem.

(3) Krajský úřad eviduje usnesení přijatá Radou a shromažďuje pro hejtmana podklady o jejich plnění.

(4) Dojde-li v průběhu realizace usnesení Rady ke změně okolností, za nichž bylo přijato, rozhodne Rada na návrh předkladatele materiálu o změně, případně zrušení tohoto usnesení (revokace). 

ČÁST TŘETÍ

Jednací řád komisí

Článek 10

Ustanovení komise

(1) Komise zřizuje Rada jako své poradní orgány pro jednotlivé úseky své činnosti.

(2) Rada jmenuje předsedu, místopředsedu (či místopředsedy) a členy komise.

Článek 11

Zasedání

(1) Komise se schází podle potřeby a ve lhůtách a termínech, stanovených plánem práce, který sestavuje komise zpravidla na pololetí roku na základě hlavních úkolů kraje a Rady.

(2) Program jednotlivých zasedání komise navrhuje předseda komise na základě těchto podkladů:

  1. plánu práce,
  2. dalších usnesení Rady,
  3. usnesení komise,
  4. návrhů členů komise.

(3) Odborné podklady pro jednání komise, pokud komise nejedná na základě ústních zpráv, informací a iniciativních návrhů členů nebo neprojednává materiály připravené pro jednání orgánů kraje, připravují pověření členové komise, případně jiné subjekty, s nimiž bylo zpracování a předložení odborných podkladů dohodnuto. Odborné podklady i materiály pro zasedání komise se předkládají v elektronické podobě.

(4) Komise může k projednání úkolů, na nichž se podílejí i jiné komise, orgány nebo sdružení, konat společné schůze a je-li to účelné k projednání úkolů, týkajících se určité části území Středočeského kraje nebo činnosti určité organizace, konat jednodenní výjezdní zasedání.

(5) Zasedání a vlastního jednání komise se kromě členů komise mohou účastnit také komisí pozvaní hosté a další osoby, s jejichž přítomností vysloví komise souhlas.

(6) Účastníci zasedání komise stvrzují svou účast podpisem do prezenční listiny.

(7) Komise může k projednání úkolů, na nichž se podílejí i komise, orgány nebo sdružení, konat společné schůze a je-li to účelné k projednání úkolů, týkajících se určité části území kraje nebo činnosti určité organizace, konat výjezdní zasedání.

Článek 12

Jednání

(1) Komise jedná podle schváleného programu. V úvodu zasedání komise zpravidla projednává informace o výsledcích jednání Rady, návrhy na zajištění úkolů vyplývajících z usnesení Rady a kontrolu plnění předchozích usnesení Rady.

(2) Předmětem jednání komise je plnění úkolů iniciativního a poradního orgánu Rady.

(3) Předsedající může určit, že hlasování o projednávaném bodu bude probíhat per rollam prostřednictvím e-mailové komunikace. Hlasující jsou povinni se ve lhůtě 72 hodin od zahájení hlasování vyjádřit slovy: pro, proti, zdržuji se e-mailem zaslaným všem adresátům prostřednictvím tlačítka Odpovědět všem. Výsledky hlasování per rollam se písemně zaznamenají do zápisu.

(4) Předsedající může určit, že jednání komise proběhne distanční formou.

(5) Členové komise a přizvaní hosté mohou v rozpravě vznášet dotazy, náměty a připomínky k projednávaným zprávám a návrhům a uplatňovat svá stanoviska k řešení problémů.

(6) Komise se usnáší nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů. Obsahem usnesení komise jsou zpravidla iniciativní návrhy, stanoviska a opatření z provedených kontrol adresované Radě.

(7) Z jednání komise se pořizuje zápis. Podepsaný zápis je uložen u Krajského úřadu. Elektronická verze zápisu je distribuována členům komise, členům Rady, řediteli Krajského úřadu a příslušným odborům Krajského úřadu.

Článek 13

Předseda

(1) Předseda komise

  1. svolává zasedání komise a organizuje jeho přípravu,
  2. uděluje slovo v rozpravě,
  3. řídí hlasování komise a sděluje jeho výsledek,
  4. dbá na to, aby jednání mělo pracovní charakter a věcný a nerušený průběh,
  5. organizuje činnost členů komise mezi jednotlivými zasedáními,
  6. zajišťuje ostatní práce spojené s činností komise.

(2) Předseda je oprávněn požadovat na řediteli Krajského úřadu součinnost při zajištění administrativně technických záležitostí komise.

(3) V případě nepřítomnosti předsedy vykonává jeho pravomoci stanovený místopředseda.

Článek 14

Subkomise

(1) Rada může na návrh komise rozhodnout o ustavení subkomise k řešení konkrétního neobvykle složitého úkolu, nestačí-li k řešení úkolu vytvoření pracovní skupiny z členů komise.

(2) Subkomise je složena z odborníků v oblasti komisí uloženého úkolu.

(3) Vyřešením uložených úkolů nebo rozhodnutím Rady je činnost subkomise ukončena.

ČÁST ČTVRTÁ

Závěrečná ustanovení

Článek 15

(1) Jednací řád Rady a komisí Rady Středočeského kraje schválený usnesením Rady č. 003-12/2020/RK ze dne 23. 3. 2020 se ruší.

(2) Tento Jednací řád Rady Středočeského kraje a komisí Rady Středočeského kraje byl schválen usnesením Rady č. 004-24/2021/RK ze dne 3. 6. 2021 a nabývá účinnosti 1. 7. 2021.