Kontakty

Bc. Věra Škaloudová
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 848, 725 765 888
skaloudova@kr-s.cz

Mgr. Ing. Jaroslava Danihelková
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 117, 702 147 605
danihelkova@kr-s.cz

Oddělení řízení projektů v oblasti ŽP a zem.

Aktuality

Aktuality z environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO)

Back 16. ročník setkání koordinátorů environmentální výchovy Středočeského kraje a vyhodnocení 11. ročníku Školy udržitelného rozvoje Středočeského kraje

S příchodem jara se již tradičně sešli v prostorech Krajského úřadu Středočeského kraje koordinátoři environmentální výchovy (EV) Středočeského kraje. Od prvopočátku na přípravě a realizaci setkání koordinátorů EV a soutěže Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje (ŠUR SK) spolupracuje Klub ekologické výchovy, z.s. (KEV), se Středočeským krajem a Krajským úřadem Středočeského kraje (KÚSK) – Odborem životního prostředí a zemědělství (OŽP) a Odborem školství. Stejně jako v minulých letech i letos byl o setkání koordinátorů EV a vyhlášení vítězů ŠUR SK velký zájem a svědčí o tom i účast více než stovky pedagogů a dalších zájemců z řad institucí zabývajících se především výchovou a vzděláváním pro udržitelný rozvoj.

Setkání koordinátorů EV a ŠUR SK zahájila radní pro oblast životního prostředí a zemědělství Mgr. Jana Skopalíková. Účastníky pozdravila také vedoucí OŽP Ing. Simona Jandurová, vedoucí Odboru školství Mgr. Bc. Michaela Vencová a předsedkyně KEV doc. PaedDr. RNDr. Milada Švecová, CSc.

Následovalo předání certifikátů a odměn školám zapojeným do programu ŠUR SK 2024–2026vyhlášení 12. ročníku této soutěže, nad nímž převzala záštitu opět radní Mgr. Jana Skopalíková. Certifikáty 11. ročníku soutěže byly předány čtyřiceti čtyřem zástupcům škol Středočeského kraje. Ocenění převzali ředitelé a koordinátoři EV vyhodnocených škol.

V úvodu byly Mgr. Ing. Jaroslavou Danihelkovou z oddělení řízení projektů v oblasti ŽP OŽP KÚSK představeny environmentální akce pro rok 2024 připravované Středočeským krajem. Poté Mgr. Sandra Bergmannová, ředitelka Muzea Bedřicha Smetany, připomenula 200. výročí narození tohoto hudebního skladatele, zakladatele české opery, a prezentovala jeho inspiraci v komponování skladeb historií a přírodou. Následovalo další klíčové téma letošního setkání, a to Klimatické změny a jejich dopady. Zajímavé a inspirativní přednášky se ujal doc. Mgr. Michal Žák, Ph.D., meteorolog a klimatolog z MFF UK Praha.

Účastníci setkání byli informováni i o dalších tématech vyhlašovaných OSN a UNESCO pro rok 2024. Následovala prezentace připravovaných akcí České společnosti ornitologické (ČSO), zejména představení ptáka roku 2024 – rehka domácího. Prezentace se za ČSO ujala Mgr. Gabriela Dobruská. Program byl doplněn o informace ke 3. geologické škole s badatelským zaměřením, která bude spojena s exkurzí do dalšího geoparku ČR – Krajina břidlice. Na její realizaci se podílí KEV a Přírodovědecká fakulta UK, geologická sekce. Zajímavým námětem v rámci setkání byla výroba svíček z použitého potravinářského oleje prezentovaná Ing. Jitkou Štrochovou ze spolku Odpaďáček, z.s. Také koordinátoři EV prezentovali své programy zaměřené na posílení environmentální výchovy přímo ve školách Středočeského kraje.

V závěru setkání byli účastníci seznámení s nabídkou programů a aktivit krajských středisek ekologické výchovy Středočeského kraje.

Koordinátoři, pedagogové i ředitelé škol hodnotili setkání jako přínosné, neboť poskytlo pedagogům náměty pro praktickou výuku EV ve školách. K tomuto účelu mohou přispět také prezentace přednášek ze setkání použitelné jako pomůcky a inspirace pro nadcházející Den Země.

Krátké video z této akce můžete zhlédnout na TV Praha.

Dokumenty ke stažení

Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje

Škola udržitelného rozvoje (ŠUR) je soutěž mateřských, základních i středních škol, kterou pořádá Klub ekologické výchovy, z. s. Roku 2013 navázal spolupráci se Středočeským krajem a společně organizují soutěž Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje (ŠUR SK). Roku 2014 tak mohl být vyhodnocen 1. ročník soutěže a úspěšné školy získaly certifikát na období 2014–2016. Předání ocenění i vyhlášení nového ročníku probíhá tradičně na setkání koordinátorů environmentální výchovy Středočeského kraje.

Cílem soutěže je zhodnocení proenvironmentálních aktivit škol ve Středočeském kraji a ocenění nejenom těch nejlepších, ale i začínajících. Podpora rozvoje environmentální výchovy (EV) i na školách, které by rády začaly, ale zatím žádné zkušenosti nemají. Vyhlášení soutěže posiluje aktivity škol a školských zařízení v kontextu výchovy pro udržitelný rozvoj.

Stupně ŠUR SK

  • 1. stupeň (nejvyšší)
    • Škola s dlouhodobými zkušenostmi s komplexní realizací EV, kdy jsou zapojeni téměř všichni pedagogové.
    • Na škole působí kvalifikovaný koordinátor EV (absolvent specializačního studia), který se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie a ŽP.
    • Je zpracován dlouhodobý i krátkodobý (na jeden školní rok) školní program EV.
    • Škola realizuje programy k EV v průběhu školního roku a zapojuje do svých aktivit i veřejnost.
    • Postupně se stává centrem vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) v rámci regionu, kdy spolupracuje se školami v okolí a podílí se na dalším vzdělávání pedagogů z okolních škol.
  • 2. stupeň (střední)
    • Škola s dlouhodobějšími zkušenostmi s EV, zapojeno alespoň 50 % pedagogů do aktivit EV.
    • Je ustanovený koordinátor, který však nemusí být absolventem specializačního studia a občas se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie a ŽP.
    • Je vypracován krátkodobý školní program EV.
    • Realizace EV probíhá pouze v rámci některých vyučovacích předmětů, jsou realizovány programy k EV v průběhu školního roku.
    • Škola podle možností spolupracuje s okolními školami a dalšími institucemi v oblasti EV/VUR.
  • 3. stupeň (začínající školy)
    • Škola s krátkodobými zkušenostmi s EV, zapojeno alespoň 20 % pedagogů nebo i jednotlivec (ve výjimečných případech).
    • Je ustanovený koordinátor, který nemusí být absolventem specializačního studia.
    • Je vypracován přehled aktivit k EV.
    • Realizace EV probíhá pouze v rámci několika málo vyučovacích předmětů, jsou realizovány dílčí programy k EV v průběhu školního roku.
    • Škola doposud nemá navázanou spolupráci s okolními školami či jinými institucemi v oblasti EV/VUR.
       

Dokumenty